Kåbdalis – Det går bra nu!

En sak som jag tidigare dragit mig för att skriva är att något går bra, men nu känner jag ändå att det är dags att bli lite positiv över utvecklingen vi har i området. Många kanalisationsfel har lösts den senaste veckan och denna vecka har vi arbetat stenhårt för att lösa även problemen i Backbyn, vilket även det har gått bra.

I dagsläget så kan det verka som att det inte händer så mycket, eftersom ingen fått meddelande om att deras fiber är färdig ännu. Men det gäller att särskilja på fiber- och kanalisationsarbeten, vilket förstås är svårt om man inte är i branschen eller har kunskap om vad vi egentligen håller på med just nu.

Om jag snabbt ska förklara så är ”kanalisationen” själva röret som fibern slutligen ska ligga i. Den fungerar som ett skydd för den annars så känsliga fiberoptiska kabeln och består oftast tjockare slangar som innehåller en eller flera 5-7 mm plastslangar (även kallad ”ducter”) i olika färger.

Det var en snabbkurs i fiberkanalisation. 😊

När kanalisationen är lagad, om den blivit klämd, böjd eller avgrävd, så har vi ett rör där den hårtunna fibern kan förläggas. Detta sker oftast via kompressorer som blåser in fibern i röret och ut på andra sidan. När fibern är på plats i ducten så ska den förberedas med kontakter i bägge ändar. Detta gör man genom att använda laser och svetsa på kontakter på själva fibern. Ett otroligt noga precisionsarbete som utförs av skickliga fibertekniker och avancerad utrustning.

När kontakterna är på plats så går det slutligen att koppla in den i vår och kundens utrustning. Men vi är inte riktigt färdiga ännu. Vad man måste göra sen är att programmera all utrustning och även ”adressera” fibern, så att tjänsteleverantörer ser var fibern är kopplad och kan spåra den tillbaka till kundens adress.

Det är inte före det sista steget är utfört, med adresseringen, som kunden kan ansluta sin utrustning och börja använda sin nya fiberuppkoppling mot Jokkmokks Stadsnät.

Det är också när sista steget är utfört som jag hör av mig med den goda nyheten om att allt är klart. 😊

Jag hoppas att denna enkla beskrivning förklarar lite hur arbetet går till, eftersom det varit lite missförstånd tidigare. Många har trott att så fort kanalisationen är lagad så är det bara att börja använda uppkopplingen, men som jag beskrev tidigare så finns det ingen fiber i röret i det skedet och det är några moment kvar.

Vad man däremot kan vara positiv över är att det de moment som är kvar, efter reparationen av kanalisationen, går avsevärt mycket snabbare att utföra.

Om du väntar på att få en uppkoppling så lovar jag att höra av mig så fort allt är färdigt, så du behöver inte vara orolig att missa den informationen.

Om det är något annat som du funderar över så är det förstås bara att höra av dig så ska jag försöka hjälpa till.

Med vänliga hälsningar/best regards
Varrudagáj/ Ustitlaš dearvvuođaiguin

Urban Fjellström
IT Projektledare
Telefon: 0971-17168
urban.fjellstrom@jokkmokk.se


Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *