Vi har fått indikationer på att flera kunder i Kåbdalis har problem med sina anslutningar. Tydligen har några haft problem ett tag, men inte gjort någon felanmälan på detta. Jag vill därför understryka att det är oerhört viktigt att man kontaktar sin leverantör och gör en felanmälan om något inte står rätt till med anslutningen mot Internet.
Om er leverantör säger att dom inte hittar något fel, be dom lägga upp en felanmälan så att vi får undersöka vad som står på. Jag har fått mail från flera kunder som undrar vem dom ska kontakta nu, eftersom deras leverantör säger att allt är bra och avslutar ärendet där.
Att skicka mail till mig när Internet inte fungerar kan verka som en bra väg att gå, men vi behöver få in officiella felanmälningar via vårt nätverkscenter för att kunna göra ordentliga undersökningar och påbörja felsökningen av anslutningen. Jag kommer därför att hänvisa till er leverantör, som har uppdraget att lägga upp felanmälningar.
Uppdatering 15/10
Det har visat sig vara ett betydligt större problem än vi trodde. Felet beror på utrustning som anslutits till IT Norrbotten och har ingenting med utrustningen i Kåbdalis att göra (till största del). Det kan förstås fortfarande finnas fel på utrustningen hos någon i Kåbdalis, men vi måste vänta tills IT Norrbotten har fått ordning på deras problem först. Vi har påverkade kunder utanför Kåbdalis, så situationen är inte isolerad till just där.
Problemet gör att tilldelningen av IP-nummer till klienter på nätverket inte fungerar som det ska, vilket gör att man inte kommer ut på Internet även om utrustningen fungerar som den ska i övrigt. Problemet bör vara avhjälpt inom kort, så fort man identifierat var problemet härstammar från.
Uppdatering 16/10
Nu i eftermiddag så löste sig problemet och samtliga som inte fått något IP tilldelat tidigare borde nu inte ha några bekymmer. Om ni fortfarande upplever problem så kontaktar ni er leverantör och ber dom skicka in en felanmälan.
Uppdatering 17/10
Ett problem med en leverantör skedde mellan 04:00 och 09:00 den 16/10 och gjorde att några upplevde problem med Internet. Problemet är avhjälpt hos leverantören och nu ska allt fungera igen. Tänkte bara nämna det om någon funderade vad som hände.
Med vänliga hälsningar/best regards
Varrudagáj/ Ustitlaš dearvvuođaiguin
Urban Fjellström
IT Projektledare
Telefon: 0971-17168
urban.fjellstrom@jokkmokk.se
Lämna ett svar