Sista pusselbitarna i Kåbdalis

Som många i Kåbdalis säkert har märkt så har denna vecka kantats av grävmaskiner och våra entreprenörer som verkar åka runt överallt. Jag har faktiskt själv varit i Kåbdalis under gårdagen och hjälpt till med att fastställa skicket på många fiberkanalisationer.

Tillstånden från Trafikverket är på plats och vi kan nu fortsätta våra reparationer längs E45:an genom Kåbdalis. 🥳

Nu är det inte många dagar kvar innan allt ska vara färdigställt och vi fick igår en riktigt bra start, vilket gör att hoppet om att allt ska lösa sig i slutänden fick sig en nytändning.

I skrivande stund så ser det ut så här i Kåbdalis (observera att detta ändras från dag till dag):

Ej färdiga kunder utan fel: 7 st
Ej färdiga kunder med kanalisationsfel: 21 st
Färdiga: 125 st

Ej färdiga kunder utan fel är kunder där våra entreprenörer helt enkelt inte hunnit koppla in fibern ännu. Kanalisationsfel betyder att vi inte kan blåsa in fiber i kanalisationen på grund av att den blivit klämd, inte är hel eller på annat sätt påverkats så att den inte går att använda.

Reparationer som tar tid, men sparar tid
Grävmaskinen som många har sett i Kåbdalis utför ”punktinsatser” längs kanalisationen och försöker lokalisera felen precis där dom är. På detta sätt slipper vi göra om allt igen.

Detta är det snabbaste sättet att få en fungerande kanalisation, men trots att det är det snabbaste sättet så är det inte så snabbt. Det krävs mycket klurande och beräknande för att det ska fungera bra och många gånger så ska man ha en nypa tur också.

En taktik som man kan använda sig av är att gräva upp kanalisationen på mitten och försöka blåsa luft åt bägge hållen för att fastställa i vilken riktning stoppet är. Sedan upprepar man processen tills man hittar exakt position på felet. Om man däremot är skicklig och kan gissa var problemet troligen ligger på en gång så kan tiden att lösa ett kanalisationsfel bli mycket kortare.

Många problemlösningar på en dag
Igår uppskattar jag det till att minst 5 av 21 med kanalisationsfel lagades. Jag är lite osäker på den siffran då jag var tvungen att medverka i ett möte på eftermiddagen och inte kunde stanna kvar och hjälpa till längre.

Jag vet inte hur det gick efter att jag åkte men uppdaterar förstås er så fort jag får besked från entreprenören.

Om vi kan hålla uppe tempot på område 5 (Kåbdalis samhälle) så är vi en bra bit på vägen och kan strax bocka av samtliga problem i detta område.

Backbyn har mest problem
Backbyn i Kåbdalis är området som har mest problem just nu och detta är på grund av att kanalisationen är äldre och byggnationerna på området har varit omfattande sedan kanalisationen kom på plats. Denna kanalisation byggdes genom så kallad samförläggning med Vattenfall och skedde när dom började anlägga elen i området.

Vi har lyckats nå några kunder i Backbyn vilket gör att vi fått upp hoppet om att problemen kan vara enklare än vi tidigare trott att hitta. Men utan att ha något facit i hand så är det jättesvårt att säga hur omfattande skadorna egentligen är. Fyllnadsmaterialet i Backbyn är huvudsakligen stora stenar, risken att man tryckt ihop kanalisationen när man byggt överfarter till tomter och annat är alltså väldigt stora.

Vi håller dock tummarna på att felen ändå är lätta att avhjälpa och att vi kan ro detta projekt i land utan fler större motgångar, även om det känns lite 50-50 just nu.

Som vanligt återkommer jag så fort jag har några nyheter att dela med mig.

Med vänliga hälsningar/best regards
Varrudagáj/ Ustitlaš dearvvuođaiguin

Urban Fjellström
IT Projektledare
Telefon: 0971-17168
urban.fjellstrom@jokkmokk.se


Kommentarer

Ett svar till ”Sista pusselbitarna i Kåbdalis”

  1. Jag kommer att ta kontakt med alla där fibern är redo att användas så fort allt är klart. Att vi lyckats fixa kanalisationen medför att vi kan fortsätta med nästa steg, men inte att fiberanslutningen är helt färdig. Tänk på det. 😊

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *