Vi har fått in en felanmälning där CPE, fiber-konvertern, inne på väggen hos en kund i Kåbdalis har börjat blinka rött och sedan har Internet slutat fungera. Vi lyckades lista ut vad problemet är och tänkte tipsa dom som eventuellt kan råka ut för detta.
Monterat direkt mot väggen är ett så kallat ”bakstycke”. Här är fibern som kommer in genom väggen lindad upp på en sorts spole. I detta bakstycke så sitter det en kontakt som trycks in i CPE-enheten, eller fiber-konvertern, när denna sätts dit. Detta gör att anslutningen mellan bakstycket och CPE kan ske.
Bilden här nedan visar CPE (högst upp) och bakstycke (längst ned).
I vissa fall så har inte bakstycke och CPE låst sig till varandra och kan därför ha glidit upp en bit. Om du har problem där din CPE står och blinkar rött, så kan du prova att försiktigt trycka CPE-enheten nedåt mot golvet. Om dom glidit isär så känner du att den rör sig lite nedåt och sedan tar det stopp när CPE är på rätt plats i förhållande till bakstycket. Du kan även höra ett ”klick” ljud, men det behöver inte låta något.
Använd inte våld för att trycka på CPE-enheten, en lätt knuff nedåt i riktningen mot golvet är det enda som behövs.
Bilden nere till vänster visar en CPE och bakstycke som inte sitter korrekt, notera att det blir en kant mellan dom båda delarna. Bilden nere till höger visar hur det ser ut när dom sitter korrekt ihop.
Nu borde din anslutning börja fungera efter några sekunder. Men om du fortfarande upplever problem med din anslutning så kan du antingen ringa vår support, eller kontakta mig för hjälp.
Det finns ett hål på nedsidan, mellan CPE och bakstycke, där man kan montera en skruv för att låsa dom bägge delarna vid varandra och undvika att detta sker igen. Det behövs normalt sett inte, då CPE-enheten inte bör utsättas för några slag och stötar, men vid förfrågan så kan vi bistå med passande skruvar till detta.
Vänligen försök absolut inte att skruva in någon egen skruv i detta hål, då för långa skruvar kan skada både CPE och fiber.
Hoppas att detta hjälpte någon som fått eller eventuellt får problem med sin anslutning på grund av detta. Vi räknar inte med att speciellt många kommer att uppleva några bekymmer, men det är lika bra att tipsa om det är någon som får hjälp av informationen.
Med vänliga hälsningar/best regards
Varrudagáj/ Ustitlaš dearvvuođaiguin
Urban Fjellström
IT Projektledare
Telefon: 0971-17168
urban.fjellstrom@jokkmokk.se
Lämna ett svar